تاریخ ارسال 1397/1/8 22:17

بعد اصفهان به تیران بیایید


شهرستان تیران و کرون در ۴۵ کیلومتری اصفهان که از جنوب غربی به استان چهارمحال بختیاری و از شرق و شمال به شهرستان نجف آباد، از غرب به شهرستان‌های فریدن و چادگان از جنوب به شهرستان لنجان راه دارد، واقع شده که این شهرستان با قدمت حدود ۶ هزار سال یکی از کهن ترین شهرستان‌های استان محسوب می شود که دوره های مختلف باستانی و تاریخی سکونت‌گاه بشر بوده است.

بعد اصفهان به تیران  بیایید

دسته بندی: اخبار / هنری / اجتماعی /

شهرستان تیران و کرون از شهرستان‌های استان اصفهان با ظرفیت های بالای فرهنگی و اجتماعی در منطقه غرب این استان و در پهنه کوهستانی قرار گرفته است.

شهرستان تیران و کرون در ۴۵ کیلومتری اصفهان واقع شده که از جنوب غربی به استان چهارمحال بختیاری و از شرق و شمال به شهرستان نجف آباد، از غرب به شهرستان‌های فریدن و چادگان از جنوب به شهرستان لنجان راه دارد.
عبور جاده‌های اصفهان به استان‌های مرکزی و خوزستان و لرستان و غرب کشور و همچنین جاده به استان چهار محال و بختیاری در جنوب شهرستان باعث رونق شهرستان شد است.
این شهرستان با قدمت حدود ۶ هزار سال یکی از کهن ترین شهرستان‌های استان محسوب می شود که دوره های مختلف باستانی و تاریخی سکونت‌گاه بشر بوده است.
شهرستان تیران و کرون در گذشته به عنوان یکی از مناطق ییلاقی مورد توجه رجال و دولت مردان در دوره های تاریخی مانند مسعود میرزا ظل السطان پسر ارشد ناصرالدین شاه که بیش از ۳۰ سال حاکم بلامنازع اصفهان بوده و ارگ حکومتی او به نام قمیشلو در شمال تیران قرار دارد.

سنگ نگاره ها سند قدمت تیران و کرون
شهرستان تیران و کرون که یکی از کهن ترین شهرستان های استان اصفهان است دارای ظرفیت های گردشگری و میراثی متعددی است که باعث جذب مسافران و گردشگران در فصل های مختلف سال از جمله فصل بهار و تابستان است.

سنگ نگاره های ۶ هزار ساله در اطراف شهرستان تیران و کرو ن سند قدمت این شهرستان است. 
مناطق بکر و زیبا گردشگری تیران و کرون
چشمه مرغاب:

تنها رودخانه این منطقه چشمه مرغاب است که از کوه دالانکوه سرچشمه می‌گیرد و پس از طی مسافتی حدود ۱۰۰ کیلومتر به زاینده‌رود می‌ریزد. این رودخانه در ۳۰ کیلومتری غرب تیران و در جنوب غربی شهر عسگران قرار دارد که پوشش گیاهی گون، کنگر، لاله‌های واژگون در اطراف این شهرستان و به ویژه در این منطقه مشاهده می‌شود. 
رشته کوه دالانکوه:
یکی از رشته کوه های است که در سمت جنوبی این شهرستان قرار گرفته که در شرق‌آن رودخانه مرغاب در دامان طبیعت موج می زند و در فصل های تابستان و بهار زیبایی جدی به طبعیت بخشیده است. از برف‌های دائمی کوه تغذیه می‌شود. این چشمه در تمام طول سال دارای آب فراوان است.
طبیعت خشک با این رودخانه سبز و رنگین شده و هر دل عاشق طبعیت را به خود جذب می کند و به آن ها آرامش و امید می بخشد.
این چشمه دومین رودخانه مهم استان بعد از زاینده رود است و می تواند یکی از مهمترین و بهترین مکان گردشگری در شهرستان و استان مطرح شود، چرا که پتانسیل جذب گردشگر و سرمایه گذار را هم دارد.
این چشمه علاوه بر اینکه بر جنبه های گردشگری این منطقه افزوده است کمک ویژه ای در تامین آب کشاورزی دارد و با توجه به موقعیت این چشمه و موقعیت زمینی آن، تامین آب قنوات اطرافی این چشمه موثر است.
منطقه حفاظت شده قمیشلو: این منطقه با وجود آب و هوای سطحی، چشمه‌سارهای گوناگون، پوشش‌های گیاهی و مرتع مناسب ادامه زندگی جانوران را در این ناحیه ممکن ساخته، وسعت این پناهگاه ۹۵ هزار هکتار است که در شمال و شمال شرقی شهرستان تیران و کرون قرار دارد.

از ارتفاعات مهم این پناهگاه کرالیاس، عمره کوه و اره‌خوار را می‌توان نام برد. جانورانی مانند قوچ کوهی، آهو وحشی و بز وحشی از حیوانات این منطقه است.
سد خمیران: این منطقه در روستای خمیران قرار دارد که ویلاها و بلاژهای استراحت و امکاناتی برای قایق‌سواری دارد. سد خمیران تنها منطقه زیستگاه پرندگان وحشی است.
منطقه دالان‌کوه: در جنوب غربی شهرستان واقع شده که در این منطقه پوشش گیاهی و چشمه‌ها، دشت‌ها و کوه‌ها و دشت لاله واژگون از منظره‌های طبیعی است.
اماکن زیارتی و مذهبی شهرستان تیران و کرون
امامزاده احمد بن علی‌ابن‌ابی‌طالب: وی نوه امام علی (ع) است در شهر تیران و امامزاده جواد ابن موسی معروف به امامزاده احمد در روستای احمدرضا(ع) و امامزاده سرا الدین(ع) معروف به بابا لنگر که این دو منطقه در شهر عسگران قرار دارند و در این دو منطقه فیلم‌های سینمایی بسیاری نیز تهیه و پخش شده است.

امامزاده احمدرضا(ع) و امامزاده سرا الدین(ع) در منطقه گردشگری قرار گرفته‌اند که علاوه بر جنبه های معنوی دارای ظرفیت های گردشگری نیز می باشند. 
چشمه احمدرضا: روستایی از توابع بخش کرون شهرستان تیران و کرون است که در وجود چشمه پر آب و آستان مقدس امامزاده احمدرضا(ع) به این روستا رونق جدی داده است. فاصله این روستا تا مرکز استان در حدود ۱۰۰ کیلومتر است. در بین روستا های منطقه و حتی استان یکی از زیباترین و مشهورترین روستاها به حساب می آید.

ین روستای گردشگری معنوی در همه فصل های سال و در مناسبت های مختلف اعیاد و سوگواری میزبان بسیاری از گردشگران و دوستداران طبیعت است که علاوه بر بهره گیری از فضای طبیعی از فضای معنوی آن نیز بهره می برند. 
امامزاده عبدالله ابن جعفر: این امامزاده معروف به سرخه علی در روستای کوهان و امامزاده بی‌بی فاطمه از نوادگان موسی‌بن‌جعفر در روستای محمدیه و مسجد سید تیران و مسجد امام حسن مجتبی (ع) در منطقه سرپل تیران از دیگر اماکن زیارتی مذهبی این منطقه است.
سوغات شهرستان:
کیک شادونه که خانم در پخت آن بسیار زحمت می کشند شیرینی معروفی از منطقه تیران و کرون است که این شیرینی از مخروط گردو، بادام، آرد، شیره تهیه می شود. گردو که از محصولات باغات مردم بود و شیره نیز از انگور تهیه می شود با مخروط با دیگر مواد غذایی کیک شادونه تهیه می شود.
شهدا:
۴۵۰ شهید شهرستان تیران و کرون سند ولایت مداری و عشق به انقلاب مردم تیران و کرون
شهرستان تیران و کرون با جمعیتی بالغ بر ۷۰ هزار نفر دارای ۱۴۰۰ شهید، جانباز و آزاده است که در راه پاسداری از اهداف انقلاب اسلامی جان خود را تقدیم نظام و مردم کرده اند.
مردم ولایتمدار تیران و کرون در روز پنج اسفند سال ۱۳۶۲ تعداد ۱۷ شهید شهرستان را تشییع و به خاک سپردند و با تقدیم ۴۵ شهید در عملیات خیبر برگ زرین دیگری را در تاریخ پرافتخار شهرستان رقم زدند که به همین مناسبت این روز از امسال به نام روز حماسه و ایثار شهرستان نامگذاری شده است.
سردار احمد سلطانی از سرداران شهید شهرستان تیران و کرون است که الگویی برای جوانان این شهر است.
شهید احمد سلطانی دوم فروردین ۱۳۴۲، در شهرستان تیران و کرون چشم به جهان گشود. پدرش علی، کشاورز بود و مادرش خانم جان نام داشت. دانش آموز سوم متوسطه در رشته تجربی بود. به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافت. دهم اردیبهشت ۱۳۶۱، در خرمشهر بر اثر اصابت ترکش به سر شهید شد. مزار او در گلزار شهدای تیران واقع است.
مشاهیر
استاد علی مظاهری شاعر تیرانی افتخار اصفهانی در دوران خدمت پر برکت خود هزاران دانشجو و معلم تربیت کرد. وی انسانی وارسته و نمونه ی یک معلم اخلاق بود.


دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
دیدگاهتان را بنویسید...