تاریخ ارسال 1397/7/26 19:28

گزارش خبرگزاری شبستان از کانون امام حسن مجتبی(ع) تیران: کانون ها نیازمند فضای گفتگو با دولت


فناوری های نوین به واسطه خلاقیت نوجوانان و جوانان در کانون فرهنگی هنری امام حسن مجتبی(ع) تیران فرصتی برای پاسخ به نیاز های اجتماعی منطقه شده اند.

گزارش خبرگزاری شبستان از کانون امام حسن مجتبی(ع) تیران: کانون ها نیازمند فضای گفتگو با دولت

دسته بندی: اخبار / فرهنگی /

خبرگزاری شبستان -اصفهان: مسجد دارای کارکردهای زیاد و متنوعی است که بخشی زیادی از این کارکردها امروزه فراموش شده اما اقدامات فرهنگی و هنری تشکل های مردم نهاد در این مراکز مقدس بر احیا کارکردها منجر شده و رونق جدی به فعالیت های مساجد داده است.

حضور جوانان ونوجوانان در مساجد از عوامل جذابیت و پویایی مساجد به شمار می رود که این حضور اگر تبدیل به مشارکت اجتماعی برای فعالیت های فرهنگی مسجد نیز منجر شود نه تنها بر زیبایی مسجد افزوده مایه مباهات و افتخار برای آن محله و مردمان آن منطقه خواهد بود.

مساجد پایگاه مهم در ارتقای شاخص ها فرهنگی، ایجاد بستر برای مشارکت اجتماعی و آموزش مردم می باشند و چنین کارکردی و با تنوع سن و سلیقه ها در سایر مراکز هر منطقه کمتر وجود دارد و کانون های فرهنگی هنری مساجد با استفاده از ابزارهای متنوع فرهنگی و هنری قادر به احیا کارکردهای مساجد و رفع مشکلات فرهنگی و اجتماعی جامعه دارند.

 

کانون فرهنگی هنری امام حسن مجتبی(ع) تیران نمونه ای از تشکل های مردم نهاد فعال در مسجد است که مسیر حرکت آن بر تنوع فعالیت ها، جذب جوانان و نوجوانان و زمینه سازی برای مشارکت آن ها و خانواده هایشان در فعالیت های فرهنگی مسجد و آن خطه شده است.

 

 اقدامات و برنامه های متنوع و جذاب کانون فرهنگی هنری امام حسن مجتبی(ع) تیران نگینی بر تارک عمران معنوی و فرهنگی مسجد قرار گرفته است.

 

اقدامات مطالعاتی، مخاطب شناسی و نیازسنجی مهمترین محور و پشتوانه برنامه ریزی فعالیت های این مرکز فرهنگی هنری می باشد که منجر به موفقیت، اثرگذاری و ماندگاری در جامعه و مایه مباهات برای اهالی فرهنگ و هنر، مردم، دلسوزان و جمعیت جوان و نوجوان شده است.

در این مجال، گذری کوتاه به نشان از «مشت نمونه خروار» به فعالیت های این تشکل خواهیم داشت اما برای آشنایی بیشتر با فعالیت های این مرکز باید سوار بر لوکوموتیو پر سرعت و شتابان کانون بشویم و منظره های زیبای متنوع و سرشار از شور و امید آن را به نظاره بنشینیم.

فضای مجازی ریل لوکوموتیو کانون امام حسن مجتبی(ع) تیران

موضوع فضای مجازی که این روزها یکی از موضوعات داغ محافل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و خانوادگی به شمار می رود و تهدیدهای آن بیش از ظرفیت هایش مورد بحث قرار گرفته، این مولفه در کانون امام حسن مجتبی(ع) ریلی برای سرعت فعالیت ها به شمار می رود.

 

آگاه سازی و سواد رسانه ای

بسته و محتوای آموزشی با تنوع سنین مختلف جهت آگاه سازی و افزایش بهره وری از ظرفیت های فضای مجازی در کانون فرهنگی هنری تهیه و در اختیار مردم قرار گرفته است.

 

پایگاهی در فضای سایبری

محتواهای آموزشی و خدمات فرهنگی کانون در فضای مجازی همانند فضای حقیقی در غالب پورتال، شبکه های اجتماعی و رسانه های دیجیتال برای جمعیت بزرگ فضای مجازی عرضه می شود و که بازدیدکنندگان و بهره برداران متفاوتی در داخل کشور و حتی خارج از کشور را تجربه کرده است.http://kanonportal.ir/

جشنواره ها و مسابقات دیجیتال

حضور در رقابت های حوزه دیجیتال و کسب مقام های برتر کشوری و همچنین برگزاری جشنواره رسانه های دیجیتال به صورت ملی از اقدامات شاخص این مرکز در حوزه فضای مجازی است.

خاطرنشان می سازد خانه فرهنگ دیجیتال کانون به عنوان یکی از مراکز نمونه در حوزه فناری اطلاعات و رسانه های دیجیتال انتخاب شده و یک دوره نیز در نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال کشور در تهران غرفه نمایشگاهی داشته است.

پیشگیری از گسترش پدیده های شوم اجتماعی

پدیدهای شوم اجتماعی دغدغه هایی را برای جامعه ما ایجاد کرده که ایجاد همبستگی و تلاش برای رفع پیشگیری و مبارزه با آن ها نیازمند عزم و مشارکت همگانی است.

 

* پیشگیری از آسیب های اجتماعی

اعتیاد و طلاق دو معقوله مهم در حوزه آسیب های اجتماعی است که این کانون با برگزاری همایش، برگزاری مسابقات کتابخوانی، فعالیت های نمایشگاهی و اقدامات فرهنگی سعی در آگاه سازی نسبت به این موضوع داشته است.

 

*فرهنگسازی ترافیک

پیشگیری از تصادفات و فرهنگسازی ترافیک یکی از فعالیت اجتماعی کانون در حوزه پیشگیری از پدیده های شوم اجتماعی است که به عنوان طرح های شاخص کاهش تصادفات در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز مطرح شده و این کانون با برگزاری کلاس های آموزشی، ایجاد شهرک ترافیک ربات ها(ربوترافیک) و برگزاری جشنواره شهرستانی و استانی در این خصوص فعالیت می کند.

شایان ذکر است جشنواره ربوترافیک این کانون با بهره گیری از ظرفیت های علمی و خلاقیت اعضای کانون بوده و با همکاری سازمان های مردم نهاد و دستگاه های حوزه راهداری همایشی را در مجتمع تجاری سیتی سنتر اصفهان برگزار نموده است.

 

*پیک امید و زندگی

کاروان فرهنگی با عنوان «پیک امید و زندگی» برای آگاهی بخشی به مردم در راستای پیشگیری از آسیب های اجتماعی به روستاهای این شهرستان سفر می کند و آموزش مسایل اجتماعی، برپایی نمایشگاه کتاب، اجرای نمایش، پاسخگویی به سوالات دینی هدیه این کاروان به اهالی روستاها می باشد.

*هم زیستی و تعامل اجتماعی

جامعه نیازمند تعاملات مردمی و مشارکت عمومی برای شکوفایی اجتماعی است که از این جهت خانواده اعضای کانون به مشارکت در فعالیت های فرهنگی و ارتباط گیری با همدیگردر غالب برگزاری همایش و رخدادهای  خانوادگی ترغیب شده اند.

​​​​​​​* خانه و خانواده

خانواده های اعضای کانون سالیانه در غالب تکریم مناسبت های ملی و مذهبی با دعوت فرزندان خود در برگزاری نشست و همایش های خانوادگی کانون مشارکت می کنند که این موضوع فرصتی برای رونق مشارکت های اجتماعی، دوستی و آشنایی خانواده ها با همدیگر شده است.

این برنامه ها با رویکرد آموزش، گردشگری و نشاط اجتماعی برگزار می شود.

*کار  گروهی و تشکیلاتی

فعالیت های کانون به صورت گروهی و تشکیلات انجام می شود و اعضای کانون در فعالیت ها مشارکت دارند و تنها بهره بردار فعالیت ها نیستند بلکه خود در خدمتی را به هم نوعان و دوستان خود عرضه می کنند.

 کوچه های علم و دانایی

مطالعه کتاب برای افزایش دانایی و مهارت اعضا کانون و مردم منطقه با انجام مسابقات ماهیانه، معرفی کتاب، هدیه کتاب، ارسال کتاب پیشنهادی برای خانواده ها به عنوان یکی از اقدامات شاخص کانون یاد می شود.

مسجد، مدرسه و منزل

طرح مسجد، مدرسه و منزل زمینه ای برای ارتباط بین کانون مسجد، مدرسه و منزل اعضای کانون شده که در غالب این طرح آموزش عقاید و احکام بر اساس سرفصل و کتاب آموزشی، توزیع خدمات فرهنگی کانون در مدارس و کمک به رشد استعدادهای دانش آموزان انجام می شود.

این طرح ظرفیت های زیادی علاوه بر آموزش و فعالیت های فرهنگی داشته و دانش اموزان فعال در طرح همواره مورد تجلیل قرار می گیرند.

خدمت کانون به شفاف سازی و توسعه خدمات کانون های مساجد

کانون فرهنگی هنری امام حسن مجتبی(ع) با مطالعه و نیازسنجی برای تقویت ارتباط شبکه ای بین کانون ها و بهره گیری زا فضای مجازی برای ارتباط گیری و شفاف سازی فعالیت ها، اقدام به پیشنهاد طرح الکترونیکی سازی فعالیت های کانون نمود که پس از مذاکرات و جلب نظر مسئولان  ملی این سامانه اجرایی شد که حمایت های دبیر ستاد عالی کانون های مساجد کشور در تحقق این ایده نقش آفرینی ویژه ای داشت. این سامانه تحت عنوان بچه های مسجد در حال فعالیت است.

کانون امام حسن مجتبی(ع) مجری جشنواره و رخدادهای فرهنگی

کانون امام حسن مجتبی(ع) مجری جشنواره و رخدادهای فرهنگی ملی، استانی وشهرستانی است که جشنواره ملی رسانه های دیجیتال غدیر و علوی، مسابقه استانی خوشنویسی بهار قلم ویژه سالروز ولادت پیامبر اسلام(ص)، جشنواره علمی جهش در رشته های دومینو و سازه ماکارونی، جشنواره عکاسی دیارماندگار، همایش خانه و خانواده، جشنواره ورزشی فجر از مهمترین این برنامه ها است.

ورزش در مسجد

راه اندازی سالن ئرزشی، خانه تنیس و فو.تبال دستی در مسجد منجر به پیوند مسجد با ورزش شده است.

افتخارات کانون

رتبه برتر جشنواره جهاد مجازی، مرکز برگزیده در نهمین جشنواره رسانه های دیجیتال، رتبه اول و دوم دومینو، کسب دیپلم افتخار در بین مراکز فرهنگی استان اصفهان، کانون فعال در اوقات فراغت شهرستان تیران و استان اصفهان، رتبه برتر جشنواره محراب قلم، برگزیده جشنواره نشریات دیواری

افتخارات اعضای کانون

امیررضا دادخواه  اول کاراته مسابقات جهانی iskf

حجت دادخواه رتبه اول کاراته کاتا

علی دادخواه برگزیده استانی جشنواره جابر

امین سلطانی کارآفرین نمونه جوان

علی دادخواه طراح نمونه نشریات تجربی

محمد  دادخواه  برگزیده بین المللی رباتیک

امین دادخواه برگزیده مسابقات بین المللی رباتیک

متین سلطانی عضو تیم والیبال دانش آموزی استان اصفهان

محمد مظاهری جوان برگزیده در عرصه مشارکت های اجتماعی

دانیال فتحی زاده  برگزیده مسابقات استانی رباتیک

دانیال دادخواه برگزیده جشنواره نمایش های عروسکی

جواد سلطانی مخترع/

 


دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
دیدگاهتان را بنویسید...