تاریخ ارسال 1399/10/29 23:18

اجرای پروژه فرهنگی « آزاد راه کتاب» در تیران


 پروژه فرهنگی "آزاد راه کتاب" اتفاقی جدید و نوآورانه از سوی تشکل های مردم نهاد به ویژه جوانان و نوجوانان برای فراگیری فرهنگ کتابخوانی است که در شهر تیران آغاز و الگویی برای شهرها و روستاهای کشور و حتی در عرصه بین الملل نیز زمینه ارتباطات گسترده ای با جوانان و نوجوانان کتابخوان و نویسندگان خارجی خواهد شد.

اجرای پروژه فرهنگی « آزاد راه کتاب» در تیران

دسته بندی: اخبار / فرهنگی / سرگرمی /

پروژه فرهنگی « آزاد راه کتاب» اتفاقی فرهنگی، هنری و هماهنگ بین نهادهای اداری و مدیریت شهری برای ترویج فرهنگ کتابخوانی است که به عنوان طرح پیشنهادی برای جشنواره مروجان کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ارسال شده است.

بسط و گسترش فرهنگ کتابخوانی در جامعه با رویکرد نوین و ایجاد دغدغه مندی و احساس نیاز، .نهادینه سازی مطالعه به عنوان وسیله ای برای پیشرفت، غنی سازی اوقات فراغت و ایجاد آرامش روحی و روانی، تاکید بر نقش روانشناختی مطالعه در بین مردم به ویژه در روزگارانی که استرس و اضطراب و سایر هیجان های منفی جامعه را فراگرفته و همه به دنبال کسب آرامش هستند، نهادینه سازی فرهنگ مطالعه در خانواده ها و گسترش آن در بین فرزندان یعنی آیندگان کشور از مهمترین اهداف این رویداد فرهنگی در حوزه کتاب است.

 

برگزاری مسابقات کتابخوانی، خلاصه نویسی کتاب های مورد علاقه، اهدا کتاب در محور جوایز و تجلیل از برگزیدگان مسابقات و جشنواره ها، اهدا کتاب فروشگاه های زنجیره ای به مشتریان، اهدا کتاب به اعضای تشکل های مردم نهاد و خانواده های آنان، اهدا کتاب به تمامی خانوارهای شهری، تولید محتواهای چندرسانه ای مثل فیلم، پادکست، انیمیشن با موضوع مطالعه طراحی و انتشار پوستر با مضامین کتاب و اثر آن در بین مردم از ابعاد این برنامه است.

 

اجرای طرح سفیران کتابخوانی خانه و خانواده که فرزندان سفیران تهیه کتاب برای اعضای خانواده های از طریق کتابخانه های عمومی هستند و همیشه علاوه بر انتخاب کتاب برای خود، کتاب هایی نیز برای پدر و مادر و یا خواهر و برادر خود امانت می گیرند که این موضوع نیز در قالب این فعالیت ابتکاری اجرا می شود.

اجرای فعالیت های هنری مثل نمایش و تئاتر صحنه ای و خیابانی، موسیقی سنتی و هنرهای تجسمی با موضوع کتاب و استفاده از ظرفیت رسانه های محلی برای معرفی کتاب،  خلاصه کتاب و معرفی برگزیدگان مسابقات کتابخوانی برای ترویج فرهنگ کتابخوانی مورد توجه است.

 

*توجه به موضوع کتاب در مدیریت شهری

 

معرفی یک میدان، خیابان، بوستان و محل مهم برای نامگذاری با عنوان کتاب و نصب المان های شهری با این موضوع نیز مورد پیش بینی قرار گرفته تا در قالب این پروژه به موضوع ترویج فرهنگ کتاب کمک کند.

 

طرح های ملی کتابخوانی مثل باشگاه کتابخوانی، طرح های عیدانه  شنبه های کتاب نیز با همکاری تشکل های مدنی انجام می شود و در قالب این طرح جای گرفته است که مولفه جلب مشارکت سازمان های و تشکل های مردمی در حوزه کتاب و کتابخوانی مورد توجه است.

 

*تعامل و همکاری کانون های مساجد، سمن ها و ادارت فرهنگی و خدماتی

 

کتابخانه کانون فرهنگی و هنری امام حسن مجتبی(ع)- موسسه مردم نهاد نسل جوان فردا اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره ورزش و جوانان و شهرداری مرکز این شهرستان در اجرای این فعالیت همکاری و مشارکت دارند.

 


دیدگاه ها
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
دیدگاهتان را بنویسید...